Je fakt, že spotreba vajec je šialená. Pri rozumnej miere spotreby by aj chov sliepok mohol byť oveľa ľudskejší. považujte preto vajíčka za potravinu, ktorú môžete pokojne jesť, ale netreba to zas príliš preháňať. Zásada známa ako “jedno vajce denne” je skvelým reklamným sloganom. Osobne by som sa však prihováral skôr ku verzii jedno až dve vajcia týždenne. V rámci pestrej stravy je to potravina chutná a živinami hodnotná.

Vaječné žĺtkovajcia vomz40

Mnohí nechcú jesť žĺtka preto, že obsahujú tuk a cholesterol. Ak ich ale nejedávate často, s príjmom cholesterolu to nebude tak dramatické – vajcia totiž obsahujú aj látky, ktoré cholesterol znižujú. V jednom žĺtku je vyše 300 miligramov cholesterolu, čo je zároveň aj maximálna odporúčaná denná dávka.

Radím vám, nepozerajte sa na vaječný žĺtok, ako na jed. Poznám ľudí, ktorí poctivo vyhadzujú vaječný žĺtok do smetí, pretože je “tučné”. Na tú istú porciu jedla si však za pár sekúnd s prehľadom nastrúhajú aj 50 gramov ementálu. Pritom na 100 gramov obidve potraviny obsahujú takmer rovnaké množstvo tuku cholesterolu.

  • Vaječný žĺtok má zhruba 6 gramov tuku.
  • 50 gramov ementálu má okolo 13 gramov tuku.

Áno, cholesterol aj tuk je dobré znížiť na minimum. Ak si ale robíte nejakú vaječnú potravinu a neplánujete tam dávať nič iné “mastné”, potom je žĺtko v poriadku. Najmä, ak hovoríme o tom, že takéto jedlo budete jesť raz, alebo dvakrát do týždňa. Najmä ak vaša strava je inak zhruba v poriadku a máte dostatok pohybu, tak zjedením žĺtka sa nevystavujete nejakému vážnemu riziku. Vysoký cholesterol nie je spôsobený tým, že ho prijímate v strave ale tým, že vaše telo nefunguje správne. To môže byť prejav choroby, ale aj veľmi nevhodného životného štýlu.

Vaječný bielokvomz prazenica

Pri chudnutí asi využijete najmä bielka. Obsahujú bielkoviny a nič iné.

Ak ste videli nejaký film o živote kulturistov, tak si z neho NEberte príklad. Napríklad taký Ronnie Coleman jedáva desiatky vaječných bielkov. Vo filme vidíte, ako si robí veľkú panvicu takej praženice a prípadne to celé ešte zaleje práškom z bielkovín. Túto prax nenapodobňujte.

  • V prvom rade nie ste profesionálni kulturisti. Ak máte 120 až 150 kíl ako on (výška 180) tak zrejme máte obvod pása podobný, ako má on obvod hrudníka.
  • V druhom rade priveľa bielkovín a navyše živočíšnych nie je pre zdravie nič vhodné. Tvrdo zvyšujú riziká “civilizačných” chorôb vrátane onkologických.

Na druhej strane ak budete bielka užívať v rozumnej miere, potom ich môžete pri chudnutí využiť mimoriadne efektívne. Dajú sa kúpiť výrobky z vaječných bielkov (šmakoun a podobné obchodné názvy) ktoré majú nula tuku, nula sacharidov a trocha energie. Výborná vec. Trebárs s malou hrsťou orieškov a nejakými troma plátlami knekebrótu získate desiatu, ktorá v chladnične neprekáža. Ak jedného dňa zistíte, že si chcete niečo zobnúť, tak takúto desiatu môžete vytiahnuť ako na zavolanie.

Celé vajce

vajcia vomzVajíčko je teda možné aj pri chudnutí zjesť pokojne aj celé. Ako príklad môže slúžiť špenát. Ak si dáte veľkú porciu špenátu, k nej je vajíčko vhodným a tradičným doplnením. Do špenátu by som však dal na jednu porciu ešte aj lyžicu kvalitného olivového oleja. Tým sa v porcii doplnia aj vhodnejšie tuky a špenát je lahodnejší.

Je však dobré myslieť aj na to, že vajcia často papáme v kombináciách, ktoré pri chudnutí nie sú vhodné.

  • Obložené chlebíčky – vajíčka, maslo, majonéza.
  • Placka – vajíčko, syr, múka.
  • Francúzske zemiaky – zemiaky, vajcia, syr, klobása, slanina.
  • Bábovka – múka, cukor, tuk, vajce

To všetko sú príklady jedál, kde vajce tvorí len jednu z mastných zložiek. Potom je treba dôkladne premyslieť, či také jedlo máte jesť. Kým totiž pozeráme na vajce ako samostatný celok, je to nejakých 6 gramov tuku. V jednom jedle je vhodné zjesť okolo 10 až 12 gramov tuku. Radšej nie živočíšneho. Ak z času na čas časť tuku tvorí syr a orechy, je to v poriadku. Ak inokedy to budú vajíčko a trocha kvalitného oleja, je to v poriadku. Alebo ak do šalátu dáte kvalitnú majonézu (žĺtok + kvalitný olej). Ale nie je dobré, aby v jedle všetok tuk bol tvorený len živočíšnym tukom, napríklad vypražený rezeň na bravčovej masti. Alebo pizza Margarita. Tak zložené jedlo si dovoľte zjesť naozaj len výnimočne.

Vajcia pri chudnutívajcia vomz5

Vajcia sa teda dajú pri chudnutí využiť celkom bez problémov. Keď viete, že bielko sú kvalitné bielkoviny bez tuku, môžete ho používať odvážnejšie. Žĺtok dávkujte radšej lakomo.

 Viete aká je naša nerezová špecialitka na úpravu vajec? ….čítajte